Børnekirke, bøn og brassmusik på Himmelske Dage // May 8, 2016

Himmeriget hører børnene til, siger Jesus i evangelierne. Derfor foregår en del af Frelsens Hærs deltagelse i Himmelske Dage lørdag i børnehøjde. Her bliver der ikke serveret suppe, men popcorn, sang og dans i et særligt børnehjørne på Gammeltorv. Andre steder i den indre by når de sprøde brasstoner helt nye højder.


Jeg be’r, jeg be’r, jeg be’r

Ledsaget af sprælske rytmer og store armbevægelser lyder ungdommelige sangstemmer ud i teltområdet: ”Skal vi vær’ lidt smukke. Skal vi vær’ lidt seje Skal vi vær’ lidt skøre for Gud?”

Længere henne i sangen lyder en strofe: ”Herre, Gud min skaber, jeg falder ned på knæ for dig, jeg gi’r mig helt til dig… fyld mig med din kærlighed, jeg be’r, jeg be’r, jeg be’r, jeg be’r, jeg be’r”. Et ikke helt tilfældigt sangvalg, da temaet for Frelsens Hærs børnevenlige event - kaldet ”Ramasjangkirke” - har bønnen, Fadervor, som tema.

 

Fokus på Fadervor

Indenfor i teltet, der er dekoreret med skyer og hvidt slør, finder man blandt andet en himmelseng, hvor man kan skrive sine håb og drømme ned. Teksten på en stor, blå papsky opfordrer herefter til at tænke over bønnen: "Ske din vilje i himlen og på jorden”.

Frem for at sidde med foldede hænder i skødet, opfordres deltagerne således ved forskellige poster rundt om i teltet til at zoome ind på de enkelte bønner i Fadervor.

- Ikke alle børn når nu hele vejen rundt, og flere når ikke længere end til bønnen: ”Giv os i dag vor daglige brød,” smiler major Lone Hertz, der er en af arrangørerne af Ramasjangkirken.

 

Ikke kun for englebørn

Forklaringen er, at denne post er placeret udenfor i solskinnet, og at man her har mulighed for at lave små engle ved hjælp af minimuffins og skumfiduser. Samtidig udfordrer en knitrende popcornsmaskine et par meter væk Fadervors sjette bøn: ”Led os ikke i fristelse”.

De fleste lader sig nu alligevel friste og konsumerer med fornøjelse både engle og popcorn. Hvilket da også skal være dem vel undt, for dermed understreges en vigtig pointe: At Guds rige hører børnene til - og det gælder ikke kun englebørn.

 

Smældende brassmusik

Typisk forstås ordet "ramasjang" som en højlydt og lystig adfærd. En beskrivelse Frelsens Hær i dagens løb gør sit yderste for at leve op til. Foruden tre friluftskoncerter på henholdsvis Rådhuspladsen, Gammeltorv og Vimmelskaftet genlyder også Strøget ud på eftermiddagen af smældende brassmusik.

To hornorkestre, Valby Musikkorps og Oslo 3. korps’ hornorkester på gæstevisit, tager således turen fra Rådhuspladsen ned ad Strøget til festivalområdet.

 

Himmelvendte toner

Som i børneteltet tjener den taktfaste indsats et højere formål end blot den musikalske oplevelse.

Ligesom de sprøde toner stiger mod himlen, er det håbet, at tilhørernes opmærksomhed vil tage samme retning - måske ledsaget af et stille ’Fadervor’ eller en personlig bøn om at fyldes af Guds kærlighed.

 

Fælles afslutning søndag

Sidste gang festivalpladsen fyldes med sang og bøn under Himmelske Dage, bliver søndag klokken 12.00-13.00, hvor en afsluttende fællesgudstjeneste finder sted på Nytorv.

Her vil være medvirkende fra en bred vifte af kirker og kirkelige organisationer. De musikalske indslag vil blandt andet blive levereret af Fangekoret, Kirkebandet Konnect, Destiny Choir og Gospel Kidz.




 


Kommende arrangementer

d. 27. Apr

Sangerstævne


d. 04. May

Bønnedag i Esbjerg


d. 07. til 09. May 2019

Løjtnantskursus


d. 11. May

NUR


d. 25. May

Legoland



 

 

Frelsens Hær | Informationsafdelingen | Frederiksberg Allé 9 | 1621 København V | Tlf: 3331 4192 | post@den.salvationarmy.org | Privatlivspolitik