Med en fælleseuropæisk kampagne sætter Frelsens Hær ind mod menneskehandel. Et moderne slaveri, der ikke kun finder sted i fjerne, fattige lande – men kan være tættere på, end man måske tror.
Både på Frelsens Hærs hjemmeside og facebookprofil kan man i øjeblikket møde attraktive tilbud om ’superbillig forårsrengøring’ og ’superhurtig hjælp til renovering’.
Alt for godt til at være sandt
Klikker man på tilbuddet, finder man ud af, at det naturligvis er alt for godt til at være sandt. Der er i stedet tale om en omfattende kampagne iværksat af Frelsens Hær i 28 europæiske lande. Målet er at gøre forbrugere opmærksom på mulig menneskehandel – og for mennesker, der lever i farezonen – mod selv at blive ofre for menneskehandel.

Det anslås, at op mod 40 millioner mennesker på verdensplan er ofre for forskellige former for menneskehandel. Et form for moderne slaveri, der omfatter alt fra tvangsarbejde og gældsslaveri til misbrug og prostitution.
1,2 millioner slaver i Europa
Frelsens Hærs kampagne foldes ud i løbet af de næste tre år i håb om, at kunne synliggøre, hvor udbredt og udspekuleret menneskehandel er, og hvor høje menneskelige omkostninger, der følger med de ’billige tilbud’.
Menneskehandel er nemlig ikke blot et fænomen i fjerntliggende, fattige lande. Der er tale om en milliardindustri med både rekrutteringslande, transitlande og modtagerlande. Der anslås således, at være op mod 1,2 millioner ofre for menneskehandel i Europa.

Sæt spotlys på kampagnen
De annoncer, der gradvist vil blive bragt via de digitale og sociale medier, sætter spotlys på syv områder, der afhængigt af relevans i de enkelte lande omfatter: Rengøring, byggeri, neglepleje, jordbrug og massage.
Du kan også være med til at sætte spotlys på kampagnen og et grænseoverskridende uvæsen ved at dele de ’attraktive annoncer’ via facebook. Det kan blandt andet ske ved at klikke her.