Bæredygtige ’bum-bags’ på Roskilde Festival

Med blandt andet orange og grønne ’bum-bags’ matcher Frelsens Hærs Redesign farvemæssigt præcist det, Roskilde Festival ønsker at stå for. Sammen med andre bæredygtige aktører er Frelsens Hærs Genbrug i år til stede på den legendariske festival.

Når Roskilde Festival sent lørdag synger på sidste vers, vil en del af de 130.000 gæster have mere bagage med hjem, end da de kom. I hvert fald dem, der har været forbi det 700 kvadratmeter store ’Green Design Market’ mellem scenerne Gloria og Avalon.

Her slår Frelsens Hærs Redesign sammen med 17 andre bæredygtige organisationer blandt festivalens mylder og musik til lyd for en alternativ tilgang til forbrug og genbrug.

Sortimentet på markedet rummer således alt fra miljørigtigt børnetøj over yogabukser til bæredygtig pensionsopsparinger. Hos Frelsens Hærs Redesign er især ’bum-bags’ i orange og grønne neonfarver skabt af aflagt arbejdstøj eftertragtede.

Håber at rykke ved holdninger

Roskilde Festivalen har forpligtet sig på en bæredygtighedsstrategi og er derfor fuldt bevidst om de miljømæssige udfordringer, der følger med de mange gæsters forbrug af udstyr som telte, soveposer og liggeunderlag.

Et håb med lanceringen af ’Green Design Market’ er således at rykke ved folks holdninger til forbrug af blandt andet tekstiler. En tilgang, Jette Skov, der er CSR og marketingchef i Frelsens Hærs Genbrug, deler.

  • Green Design Market vil få mange til at tænke over problemet og få en masse til at tale om det, siger hun blandt andet til Orange Press, Roskildes egen festivalavis.
  • Jeg håber, at de næste generationer ikke skal tænke over, om de lever bæredygtigt. Fordi det er bare fuldstændig naturligt, at det gør man bare, siger hun videre i artiklen, der kan læses ved at klikke her.

Hvis man er på festival

Hvis man læser dette og lørdag befinder sig på Roskilde Festivalen, kan man stadig være heldig at gøre et mode- og miljørigtigt fund hos Frelsens Hærs Redesign – eller en af de øvrige stande på Green Design Market.

Selvom musikken og koncerterne naturligvis er det centrale for arrangørerne, tjener Roskilde Festival også andre gode tiltag udover det grønne fokus. Som non-profit koncept doneres overskuddet således hvert år til humanitære og kulturelle projekter.

Hvis man ikke er på festival

Hvis man ikke er på festival, kan de unikke varer og accessoires naturligvis altid købes i butikkerne på Gl. Kongevej 85 på Frederiksberg, Annexstræde 29 i Valby og Stjernegade 9B i Helsingør – samt online via www.redesign.nu

Scroll to Top